Yamaha Moto
Yamaha den
Yamaha den: jízdní dojmy s YZF-R1 a fotogalerie
Yamaha den se konal 9. května na brněnském Masarykově okruhu, kde jsme měli možnost zkusit inovovanou XJR1300, polokapotovaný FZ1 Fazer a novinku letošního roku, Yamahu YZF-R1 s výkonem 180 koní.
V paddocku stála vyrovnaná řada testovacích motocyklů: YZF-R1, YZF-R6R, YZF-R6 (2005), FZ1 Fazer, FZ1, FZ6 Fazer S2, FZ6 S2 a XJR1300. Hlavní pozornost na sebe upoutala trojice nových "eR-jednček", které se staly častým terčem všudypřítomných fotografů. Po nezbytné registraci a domluvě, kdo se na které motorce sveze, se šlo do sedel a hurá na trať.
Yamaha XJR1300
Novináři měli vyhrazený čas od 9:00 do 10:00, tedy tři jízdy po 20 minutách. Já si vzal na rozehřátí muscle bike XJR1300, který má pro letošní rok pár inovací. Motor o objemu 1 251 cm3 dostal přímé vstřikování paliva, původem ze sportovní YZF-R1 (modelový rok 2004). Výkon agregátu je 72 kW (98 k) v 8 000 ot./min a maximální točivý moment 108 Nm nastupuje při 6 000 ot./min. Na levé straně zmizela jedna koncovka výfuku, celý systém v současném rozložení 4-2-1 dostal třícestný katalyzátor, přívěru EXUP a splňuje limit emisí určený pro rok 2008 (euro 3). Další změny najdeme na odpružení, novém tvaru sedla a zpětných zrcátek a na zadních světlometech.
Na při jízdě závodní trati jsem první dvě kola jel velmi zvolna, abych zjistil, v jakém stavu se Masarykův okruh nachází. Teplota vzduchu byla +8 C, trať měla v 9h ráno lehce nad +10 °C. Ideální stopa byla čistá a téměř suchá. Dal jsem pneumatikám čas na rozehřátí a ve třetím kole začínám tahat za plyn o poznání více. Yamaha XJR1300 má krásně plynulý nástup výkonu, nikde nečeká žádná záludnost. Výborně nastavená vstřikovací mapa umožňuje jemné dávkování plynu. Kvalitní brzdový systém se čtyřpístkovými třmeny na dvou kotoučích o průměru 298 mm vpředu neměl problém s vadnutím ani po šesti odjetých kolech.
Yamaha FZ1 Fazer
Následuje výměna motocyklů v boxech, kde přesedám na polokapotovaný litr, Yamahu FZ1 Fazer. Po kontrole pneumatik a stavu paliva mě pouští technik zpět na okruh. Všímám si jedné zajímavůstky: všechny motocykly s digitálním ukazatelem rychlosti měly tachometr přelepen černou páskou, asi aby každý jezdil dle vlastního citu. FZ1 Fazer má řadový čtyřválec původem z YZF-R1 naladěn na 110 kW (150 k) v 11 000 ot./min. a točivý moment je 106 Nm v 8 000 ot./min.
Motor nemá problém s vyššími otáčkami a s takovou buldočí zuřivostí se dere směrem dopředu. Na konci cílové rovinky pohodlně překračuji hranici 200 km/h (i přes pásku jsem poznal, že se první cifra změnila z 1 na 2) a praktické přední plexisklo dobře rozráží obtékající vzduch. V zatáčce nebyl problém při hlubším náklonu brousit stupačky a když jsem šel při výjezdu tvrdě po plynu, cítil jsem, jak se krásně odlehčuje přední kolo. Motocykl jsem vrátil do boxů a těšil se na "zlatý hřeb akce", supersportovní královnu, Yamahu YZF-R1.
Tip: Mrkněte na test motocyklu z kategorie café racer / streetfighter, Yamaha FZ1.
Yamaha YZF-R1
V paddocku jsme se nemohli dopočítat testovacích motocyklů a tak jsem dostal náhradní YZF-R1 v tmavě modré barvě. Poctivě jsem odkroužil jedno pomalé kolo, aby se zahřál motor a pneumatiky. Seznamovací kolečko mi přišlo vhod, zkoušel jsem posed, vysedání v zatáčkách nebo nástup a plynulost brzd. Nové radiální šestipístkové třmeny se zakusují do dvojice kotoučů o průměru 310 mm s takovou vervou, že páčku stačí hladit jedním prstem a i přesto mi nejednou před zatáčkou plavalo odlehčené zadní kolo.
Že se mi u Fazera odlehčovalo přední kolo, bylo u R1 samozřejmostí téměř u každého výjezdu je zatáčky. Moje hmotnost přes metrák yamaze vůbec nevadila, dvakrát během šesti kol se mi eR-jednička začala zvedat na zadní. Projev motoru a rozsah použitelných otáček byl vynikající, plynulosti jízdy na okruhu přidala své i „anti-hopingová“ spojka, kde nebyl problém shodit před zatáčkou dvě nebo tři rychlosti bez zablokovaní zadního kola.
Tip2: Přečtěte si představení nové Yamahy YZF-R1.
Nebojím se přiznat, že R1 umí daleko víc než já a chce to hodně zkušeností, aby jste téhle supersportovní krásce rozuměli na 100 procent. Jízda na nové Yamaze YZF-R1 je ale zážitek, ze kterého se vám vyplaví adrenalin všemi póry z těla. Poděkování za pozvání na akci Yamaha den patří společnosti YAMAHA MOTOR CZECH spol.s
r.o..